Ile będzie kosztować moja strona internetowa? Jest to jedno z najczęściej zadawanych pytań przez przedsiębiorców chcących zaistnieć w sieci internetowej. Temat jest na tyle rozbudowany, a wahania cen tak duże, że nic dziwnego, iż budzi to wiele wątpliwości. Postaram się jak najzwięźlej wytłumaczyć od czego ta cena zależy.
Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział jakie występują rodzaje stron, w jaki sposób mogą być zbudowane oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru zleceniodawcy.
Tania strona internetowa?
Internet jest pełny przeróżnych ofert związanych z tworzeniem stron internetowych. Najtańsze oferty zaczynają się już od 300 zł. W tym miejscu trzeba jednak się zastanowić jak ważny dla przedsiębiorcy jest wizerunek jego firmy w sieci.
Spójrzmy na to z innej strony. Gdyby zapytać przedsiębiorców z różnych branż, to z pewnością byliby w stanie przedstawić oferty tańsze i droższe. W domyśle dany przedsiębiorca wie, że produkt, usługa, będzie wykonana z gorszych materiałów lub też zostanie poświęcone na to mniej czasu.
Problem pojawia się wtedy, kiedy klient nie jest w stanie na pierwszy rzut oka ocenić z czego wynika ta różnica. Jest to furtka do nadużyć w jedną i drugą stronę. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku stron internetowych. Klient nieposiadający specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania czy nawet obsługi podstawowych narzędzi sprawdzających wydajność, nie oceni czy dana strona jest wysokiej jakości.
Pytanie: Ile godzin można poświęcić na stronę za 300 zł? Zakładając stawkę początkującego programisty – 50 zł (stawka doświadczonych specjalistów to kwoty rzędu 150 zł) jest to 6h. W tym czasie strona jest projektowana, programowana, optymalizowana oraz wdrażana. Czy na pewno chcesz, żeby ktoś przeznaczył tyle czasu na stronę, która ma reprezentować firmę i zarabiać dla Ciebie? Jeśli rozumiesz problem, to możemy przejść do etapu jak to powinno wyglądać.
Wpływ strony na pozyskiwanie klientów
Droższa strona internetowa zazwyczaj spotyka się z lekkim dystansem i niechęcią w szczególności tych początkujących przedsiębiorców. Jednak trzeba spojrzeć na to wszystko z innej perspektywy. Strona internetowa to nie tylko dużo tekstu i grafik. Jest to przede wszystkim NARZĘDZIE DO ZDOBYWANIA KLIENTÓW.
Jak ogromne znaczenie w pozyskaniu nowego klienta ma strona internetowa, nie muszę chyba wspominać. A może jednak muszę. Spójrzmy na sytuacje, kiedy jest to tania strona internetowa. W 90 % przypadkach będzie ona wolna i tutaj już pojawia się pierwszy problem… Google podaje, że:
Zwiększenie czasu ładowania strony z 1s do 6s zwiększa współczynnik odrzuceń o 106%
Współczynnik odrzuceń to % osób (w uproszczeniu), które opuszcza stronę internetową bez przejścia na inną podstronę – nie zawsze jest on zły, jeśli celem ma być tylko jedna podstrona (np. wyczerpujący temat wpis na blogu), ale zazwyczaj jest.
Wolna strona = większa ilość wyjść = mniej klientów. Teraz rozumiesz, że pozorna oszczędność to tak naprawdę strata dla biznesu?
UX – User Experience
Kolejnym czynnikiem, o którym nie można zapomnieć to fakt, że strona internetowa ma być przyjazna w użyciu dla użytkownika. Powinna być starannie zaprojektowana, według potrzeb klienta i na bieżąco modyfikowana w oparciu o dane analityczne oraz systemy rejestracji sesji (rejestracji tego jak użytkownicy poruszają się po stronie). Czy ktoś, kto sprzedaje stronę za 300-1000 zł w ogóle o czymś takim pomyśli? Po tym krótkim, wstępnym rozważaniu, czas przejść do typów stron oraz sposobów ich budowy.
Typy stron internetowych
Warto na samym początku, kiedy jesteśmy na etapie myślenia o naszej stronie lub chcemy podjąć próbę kontaktu z agencją, przeanalizować jakiego typu stronę chcemy zbudować. Od tego czynnika oraz min. sposobu budowy strony będzie zależała cena usługi. Możemy wyróżnić kilka najbardziej ogólnych typów:
Blog
Blog internetowy to rodzaj strony, na której umieszczane są wpisy. Pozwala on na bardziej personalną komunikację lub dzielenie się wiedzą w danym zakresie. Warto dodać, że blog jest funkcjonalnością, która jest dodatkiem do wielu stron internetowych. Mocno wspiera pozycjonowanie oraz buduje wizerunek klienta jako eksperta w swojej branży.
Strona wizytówka
Jest to prosta strona internetowa składająca się zazwyczaj z strony głównej, strony kontaktu oraz strony 'o firmie'. Sprawdzi się idealnie w przypadku firm, które chcą posiadać miejsce, gdzie klient znajdzie podstawowe informacje o firmie, jej usługach oraz będzie mógł się skontaktować.
Strona internetowa typu One Page
Rodzaj strony, która składa się z jednej strony głównej, często dość długiej, po której użytkownik porusza się przesuwając paskiem bocznym lub też, w przypadku telefonu, palcem. Jest to nowy trend, który w szczególności skierowany jest ku użytkownikom mobilnym. Tego typu strony zawierają zazwyczaj podobny poziom informacji, jak strona wizytówka. Problemem może być jednak optymalizacja pod pozycjonowanie, gdzie preferowane jest bardziej tworzenie osobnych podstron pod dane słowa kluczowe (słowo na które pozycjonowana ma być strona) + frazy długiego ogona (długie, wielowyrazowe zapytania w wyszukiwarce).
Rozbudowana strona firmowa
Tego typu strona skierowana jest dla przedsiębiorców, dla których strona ma duże znaczenie biznesowe. Posiada szeroki zakres dedykowanych funkcjonalności oraz większą ilość podstron. Takie strony często posiadają Blog, gdzie firma dzieli się wiedzą oraz aktualnościami z wydarzeń.W zamyśle strony budowane są pod pozycjonowanie czy też kampanie Google Ads.
Uwaga: Poinformuj agencje czy twoja strona ma być w przyszłości pozycjonowana. Pozwoli to już na starcie zbudować odpowiednią strukturę strony.
Sposób budowy strony internetowej
Przejdźmy teraz do tego, w jaki sposób mogą być budowane strony internetowe oraz jak to wpływa na ich cenę. W analizie sposobów budowy oprę się o platformę CMS WordPress, na której pracuje nasza agencja.
Page Builder
Page Builder to nic innego jak sposób tworzenia stron opierający się głównie o „wyklikiwanie stron” poprzez przeciąganie elementów oraz używanie gotowych bloków. Jest to sposób, gdzie tak naprawdę każdy może stworzyć swoją stronę internetową. To właśnie ta metoda obejmuje przedział cenowy 300-1000 zł, a czasami nawet więcej! Za prostą stronę – wizytówkę.
Zalety tego rozwiązania:
- możliwość samodzielnego wykonania dobrze wyglądającej strony
- szybka realizacja przy zleceniu komuś stworzenia strony
Wady tego typu stron:
- ogromna ilość bezużytecznego dla danej strony kodu
- duża ilość zewnętrznych skryptów, które spowalniają stronę
- słabej jakości kod
- częste problemy w sytuacjach, kiedy trzeba stworzyć dedykowane rozwiązania dla danej strony
- bardzo często konieczność budowy strony od nowa, kiedy zachodzi konieczność pozycjonowania strony
- poziom bezpieczeństwa jest pod dużym znakiem zapytania
Gotowy płatny motyw
Praktycznie każdy bezpłatny, popularny CMS posiada pulę gotowych motywów do natychmiastowego zastosowania oraz dostosowania do konkretnej strony. Wybór jest naprawdę duży, a ceny dobrze ocenianych rozwiązań zaczynają się już od 40$, czyli mniej więcej 200 zł. Takie strony nie są złym rozwiązaniem. Znajdą zastosowanie przy małych firmowych wizytówkach oraz prostych sklepach internetowych. Cena tego typu rozwiązań przy prostej stronie – wizytówce waha się w przedziale 1200-2500 zł.
Zalety tego rozwiązania:
- dość szybkie wdrożenie
- często profesjonalnie zaprojektowany wygląd strony
- dobre rozwiązanie dla klientów z niskim budżetem i zaczynających działalność
Wady tego typu stron:
- podobnie jak w przypadku page builderów duża ilość bezużytecznego kodu, jednak sytuacja wygląda zazwyczaj lepiej i można trafić na lekkie motywy wysokiej jakości
- mało unikalny charakter strony – istnieje spora szansa, że duża ilość firm posiada niemalże identycznie wyglądający projekt różniący się często zdjęciami i kolorami
- zazwyczaj wymaga większej wiedzy od osoby wdrażającej stronę – umiejętność podstaw programowania często jest konieczna do modyfikacji motywu
Dedykowana strona internetowa
Jak łatwo się domyślić tego typu rozwiązanie będzie najdroższe, jednak warto zastanowić się dlaczego. Strona tego typu posiada unikalny wygląd stworzony przy współpracy grafika oraz programisty/ów.
W tym miejscu warto zapytać agencje/freelancera czy strona będzie tworzona przy użyciu płatnego motywu czy budowana całkowicie od zera z etapem wdrożenia systemu CMS. Jest to bardzo ważne, gdyż wiele firm chwali się „indywidualnym, dedykowanym projektem”, a tak na prawdę nie jest to dedykowane najbardziej optymalne rozwiązanie. Ceny tego typu stron zaczynają się od 2500 zł przy prostej stronie wizytówce i mogą sięgać nawet 10000 zł w zależności od złożoności projektu – „Sky is the limit”.
Zalety tego typu stron:
- indywidualny charakter strony – strona jest budowana z myślą o twojej firmie, a każdy szczegół można zmienić i dostosować
- wyższej jakości kod – rozwiązanie dedykowane zawiera tylko kod oraz takie rozwiązania, które są niezbędne przy danej stronie i nic więcej
- duże możliwości optymalizacji przy sposobie działania strony oraz jej czasu ładowania
- tego typu strony często ograniczają późniejsze koszty optymalizacji technicznej SEO
- zazwyczaj poświęcane jest więcej czasu na analizę twojego biznesu i zrozumienie czego oczekują klienci oraz jak wygląda konkurencja
Wady tego typu rozwiązania:
- wysokie koszty – czas spędzony nad stroną jest zdecydowanie wyższy, pracuje nad nią więcej osób, co z natury rodzi wyższe koszty
- dedykowane rozwiązania często wymuszają konieczność dalszej współpracy z firmą, która tworzyła ten kod – w tym miejscu widać jak ważne, żeby była to rzetelna agencja. W ONEDO pracujemy na platformie WordPress i mimo to, iż motywy są zazwyczaj dedykowane, klient z pewnością znajdzie wielu specjalistów którzy przejmą stronę – znika więc problem utrzymania strony w przypadku zaprzestania współpracy
Co jeszcze wpływa na cenę strony?
Oprócz wyżej wymienionych czynników tj. typu strony oraz sposobu budowy istnieją ogólne czynniki, które mają wpływ na cenę strony, są to między innymi:
- ilość podstron w serwisie – im więcej tym większa cena
- liczba funkcjonalności np. rozbudowana galeria, zaawansowany formularz kontaktowy
- liczba poprawek projektu
- treść na stronie – tworzy ją agencja (dodatkowy koszt) lub dostarczana jest przez klienta
- grafika – darmowa czy płatna z banków zdjęć (mniej popularne i wyższej jakości)
- rodzaj użytego systemu CMS (system zarządzania treścią) – darmowy czy płatny
- podpięcie narzędzi analitycznych jak np. Google Analytics oraz Google Search Console , dzięki nim sprawdzisz min. ile osób weszło na Twoją stronę i jakie hasła były wyszukiwane
- czasu jaki agencja poświęci na rozmowy z Tobą oraz analizę rynku
Jakie pytania zadać Agencji?
- Czy możliwa będzie edycja treści na stronie? Warto tutaj zaznaczyć, że istnieją statyczne strony, których nie można edytować. Ich koszt zazwyczaj jest niższy, ale klient nie ma możliwości sam bez dostępu do serwera i podstawowej znajomości programowania zmienić treści. Zapytaj więc czy będzie taka możliwość, a jeśli tak, to jaki system CMS będzie użyty.
- Czy strona będzie dostosowana do urządzeń mobilnych? Jest to obecnie podstawa i nie wyobrażamy sobie tworzyć stron niedostosowanych do tego standardu, a jednak… zdarzają się taka cuda. Google przyjął kierunek mobile first tj. pozycje w wyszukiwarce są uzależnione mocniej od szybkości ładowania strony na telefonach oraz doświadczeń użytkowników na tego typu urządzeniach.
Od 2020 roku więcej użytkowników wyszukuje informacje w Google za pomocą urządzeń mobilnych niż komputerów
- Jakie będą koszty utrzymania strony w ciągu roku? Tutaj można się mocno nadziać, gdyż niektóre agencje mimo niższych cen za stronę wystawiają później wysokie faktury za „opiekę”.
- Czy strona będzie używać edytorów wizualnych? Jeśli tak to wiemy, że mamy do czynienia ze zwykłym gotowcem opartym o Page Builder. Wyjątkiem w przypadku WordPressa jest Gutenberg, który od jakiegoś czasu jest pełnoprawnym narzędziem tego CMSa.
- Jaki jest okres gwarancji na stronę? Po stworzeniu strony klient powinien otrzymać np. 3 miesiące wstępnej gwarancji, aby wykluczyć ewentualne błędy po stronie agencji.
- Czy strona będzie mogła być rozbudowywana? W miarę rozwoju biznesu potrzebne mogą być dodatkowe funkcjonalności na stronie.
WAŻNE! : Pamiętaj, żebyś to ty był właścicielem swojej domeny, podobna sytuacja ma miejsce z hostingiem (serwerem). Zdarzały się sytuacje, kiedy to leniwy klient zlecał wszystko agencji nie interesując się niczym, a te mniej uczciwe rejestrowały wszystko na siebie. W takiej sytuacji prawnie nie masz prawa do domeny, przekazanie Ci jej po zakończeniu współpracy to dobry gest ze strony agencji. Podobna sytuacja ma miejsce z logotypem – pamiętaj o umowie na przekazanie praw majątkowych! Nie pozwól, aby ktoś ukradł Ci Twoją markę i ciężką pracę.
Ile kosztuje dalsze utrzymanie strony?
Wielu przedsiębiorców myśli, że w momencie zbudowania strony następuje koniec kosztów. Nic bardziej mylnego, każda strona internetowa powinna znajdować się pod opieką programisty, który dba o jej bezpieczeństwo i na bieżąco aktualizuje. Obowiązkiem każdej agencji jest poinformowanie o tym klienta.
Rzeczy na które warto zwrócić uwagę i za które warto zapłacić:
Administracja stroną internetową
Składa się na to dbanie o bezpieczeństwo, aktualizacje wtyczek itp. (w przypadku WordPressa itp.), backup (kopia bezpieczeństwa) strony. Koszt tego typu usługi waha się od minimum 150 zł miesięcznie.
Serwer i domena
Co roku należy opłacić domenę oraz serwer. Koszt domeny to od 50 do 100 zł, natomiast serwera dla prostej strony wizytówki 50-150 zł.
Zadbanie o widoczność strony
Bardzo rzadko występuje sytuacja, że strona internetowa jest wysoko w wynikach wyszukiwania bez nakładu na reklamy lub pozycjonowanie tzw. SEO.
1. Kampania Google Ads
Pierwsze rozwiązanie, czyli kampania w Google Ads polecamy osobom, które chcą osiągnąć szybkie rezultaty i mieć jasny sposób rozliczenia. W sytuacji, kiedy mamy nową stronę lub też sklep internetowy jest to jedno z najlepszych rozwiązań. W ONEDO specjalizujemy się w kampaniach Google Ads i chętnie doradzamy tego typu rozwiązanie, jeśli jest to korzystne dla ich biznesu.
2. Pozycjonowanie SEO
Złożony proces optymalizacji strony, treści na stronie oraz pozyskiwaniu linków, który jednak wymaga czasu i często dużego nakładu finansowego. Pozwoli osiągnąć wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Ile kosztuje strona internetowa? – Podsumowanie
Jak sam widzisz nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: Ile powinna kosztować dana strona internetowa. Konieczne jest określenie jaki to typ strony, jak bardzo jest rozbudowana oraz w jaki sposób i przy użyciu jakich narzędzi zostanie zbudowana. Każda wycena powinna być poprzedzona rozmową oraz jasnym określeniem zakresu prac, jeśli coś takiego nie występuje powinna Ci się zapalić czerwona lampka.
Mam nadzieję, że ten artykuł pozwoli Ci zauważyć na co powinieneś zwrócić uwagę i zastanowić się, kiedy jakaś oferta brzmi zbyt dobrze. Pamiętaj jednak, że inwestujesz w siebie i swoją firmę, a to rzecz bezcenna. Nie zniechęć klienta do swojej marki przez wolną, skomplikowaną i niedostosowaną do jego potrzeb stroną.
88% osób nie wraca na strony, który okazały się mało użyteczne lub nieprzyjazne
W 2021 roku budowa strony – jej szybkość nabierze większego znaczenia. Google położy większy nacisk na tzw. Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe uzależnione między innymi od szybkości wczytywania. Szybkość zawsze była ważnym czynnikiem rankingowym, jednak w maju 2021 zapowiadane jest wdrożenie tego czynnika do algorytmu Google, co może mocno namieszać w wynikach wyszukiwarki.
Jeśli chcesz dowiedzieć się ile będzie kosztować twoja strona internetowa w ONEDO użyj formularza kontaktowego, a chęcią porozmawiamy o twoim biznesie i doradzimy jakiego typu rozwiązanie będzie korzystne oraz z jakim kosztem będzie się to wiązać.